Ile kosztuje kupno i utrzymanie autobusu na potrzeby prywatne?

Duża rodzina, grupa znajomych wybierających się na wakacje, członkowie zespołu. Oni wszyscy na pewnym etapie zastanawiają się: a może autobus zamiast samochodu?

Samochód osobowy to duża wygoda. Jednak ma on zalety tylko wtedy, gdy pasażerów jest maksymalnie kilku. Przy większej ilości osób lub bagaży bardziej opłaca się pojechać autobusem. Zamiast jednak być niewolnikiem rozkładów jazdy, może warto samemu kupić sobie autobus? Z tego artykułu można dowiedzieć się:

  • ile kosztuje kupno autobusu?
  • jakie są koszty utrzymania?
  • czy to się opłaca?

Ile kosztuje kupno autobusu?

Autobusy można kupować od samorządów – gdy wycofuje je z użytku szkoła czy gmina. Można też nabyć je od osób prywatnych. Obecnie najczęściej źródłem ofert są portale aukcyjne. Obecnie najdroższe są tam autobusy takie jak siedmioletni Mercedes Tourismo za ok. 600 tys. złotych. Najtańszy – Renault Ponticelli z 1996 roku za 6500 zł. Oba to duże modele na ok. 50-60 miejsc. Mniejsze busiki na 15 – 20 miejsc można kupić za ok. 10 – 100 tys. złotych.

Jakie są koszty utrzymania autobusu?

Gdy mowa o kosztach utrzymania autobusu pierwsze, co przychodzi do głowy, to cena paliwa. Gazeta Kaliska podawała niedawno średnie spalanie dla miejskich autobusów w tym mieście. Okazało się, że Volvo, Scanie i Solarisy palą 36 – 49 l paliwa na 100 km. Co ciekawe  było to niezależne od rocznika – nowe autobusy były tak samo “paliwożerne” co kilkunastoletnie autobusy. Samochody osobowe spalają znacznie mniej, bo ok. 5 – 10 l benzyny na 100 km. Trzeba więc liczyć się z wydatkiem rzędu ok. 200 – 250 zł za każde przejechane autobusem 100 km.

Do tego trzeba dodać koszt części i napraw autobusu kupionego na użytek prywatny. Tu wiele zależy od modelu i rocznika, bo np. dla Autosanów części są dość łatwo dostępne i niedrogie, ale są też wyjątki. Druga sprawa to to, czy właściciel sam umie dokonywać napraw, czy musi szukać wyspecjalizowanego serwisu.

Jakiś czas temu Gazeta Wrocławska podawała, że tzw. wozokilometr w tym mieście kosztuje ok. 5,66 – 7,15 zł brutto. W tej cenie jednak było zarówno utrzymanie autobusu i paliwo, jak i wynagrodzenie kierowców i podatki. Można więc przyjąć, że bez tych ostatnich byłaby to połowa tej kwoty, a więc średnio 3-,3,5 zł za kilometr.

Z kolei w pracy “PORÓWNANIE KOSZTÓW CYKLU ŻYCIA AUTOBUSÓW MIEJSKICH Z NAPĘDAMI KONWENCJONALNYM I ALTERNATYWNYMI” Marka Pawelczyka z Politechniki Świętokrzyskiej  z 2018 roku wynika, że koszt cyklu życia LCC przypadający na 1 km całkowitego przebiegu autobusu wynosi ok. 7,80 zł przy napędzie konwencjonalnym, 6,80 zł przy napędzie hybrydowym i 7,20 zł przy napędzie na gaz (gdzie dochodzą duże koszty instalacji i infrastruktury do przechowywania gazy).

Wnioski – czy opłaca się mieć własny autobus?

Wiemy już, ile kosztuje kupno i utrzymanie autobusu na użytek prywatny. Duży Mercedes za kilkaset tysięcy złotych? To się raczej nie opłaca. Jednak już mniejszy autobus na 15-20 osób lub starzy model, w którym naprawy są łatwe, może się opłacić. Wszystko zależy oczywiście od tego, w jakim celu będzie używany i jak często. Jeśli kilka razy w roku uda się zebrać grupę znajomych na festiwal na drugim końcu Polski czy zorganizować duży wypad rodzinny, to z pewnością będzie to bardziej opłacalne niż czekanie na PKS.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *